درباره مدرسه بدلکاری

مدرسه بدلکاری مرکز آموزشی معتبر، استاندارد و بین المللی جهت برگزاری دوره های آموزش بدلکاری در فیلم می باشد.

مدرسه بدلکاری فعالیت خود را در سال 1393 در تهران آغاز نموده است و در حال حاضر تنها مرجع معتبر و واجد شرایط جهت آموزش های حرفه ای بدلکاری در ایران است.

سرفصل های آموزشی مشخص و استاندارد،رعایت پروتکل های حرفه ای کار و ایمنی، آموزش های تئوری و عملی، امکانات و تجهیزات مدرسه بدلکاری، این امکان را فراهم ساخته است تا تمامی آموزش ها،کاربردی و مطابق نیاز صنعت فیلم سازی و سینما باشد.

ایمنی مهمترین اصل صنعت بدلکاری محسوب می شود.در مدرسه بدلکاری ارزیابی هنرجویان به صورت پیوسته مربیان صورت می گیرد که موجب پیشرفت مستمر هر یک از هنرجویان شده و از آسیب دیدگی در حین انجام آموزش ها می کند.

هنرجویان مدرسه بدلکاری پس از پایان دوره آموزشی و قبولی در آزمون عملی و تئوری می توانند بلافاصله جذب و مشغول به حرفه ی بدلکاری در فیلم شوند.

بدلکاری در فیلم چیست؟

کلمه ی stunt خود به معنای تحت الفظی ؛ به شیرین کاری تعبیر می شود که زیر مجموعه ی فنون شعبده است که فنون شعبده نیز ریشه در علم فیزیک و شیمی و شناخت آناتومی انسان دارد. که با شناخت از خصوصیات حواس آدمی، آدمیان را شگفت زده کرده و نسبت به محیط پیرامون حساس تر می نماید و با استفاده از قواعد و اصول علمی در قالب قلو و چشم بندی ( تردستی) انسان را سرگرم کرده و به وجد می آورد.

اما در این مجال ، سخن از بدلکاری در سینما و تلویزیون (stunt in the film & Tv) است. بدلکاری علمی است کاربردی که جز زیرشاخه های صنعت سینما محسوب می شود و از نظر جایگاه جزء یکی از زیر ساخت های مهم و اصلی سینمای مدرن می باشد.

از آنجا که بدلکاری سینما در دنیا یک تخصص منحصر به فرد و خطرناک شناخته می شود لذا نیازمند آموزش صحیح و استاندارد ، مطابق با معیارهای جهانی است.

درصنعت بدلکاری، علاوه بر نیروی انسانی متخصص ، نیازمند ابزار تخصصی این صنعت نیز می باشیم.

افراد متخصص  بدلکاری در دنیا؛ علاوه بر داشتن مهارت کافی و جامع در این عرصه تحصیلات مرتبط با سینما را نیز برخوردار می باشند تا در سینمای مدرن امروز جایگاه خود را حفظ کنند.

قابل ذکر است طبق بررسی های به عمل آمده، در طی سه سال اخیر اشکالات عمده و اساسی بدلکاری در سینمای ایران ، از عدم آگاهی و شناخت بدلکاران نسبت به اطلاعات تخصصی فیلم سازی است. شاید گفتن کلمه ی اطلاعات تخصصی فیلم سازی در این جا بی معنی باشد.زیرا که در بسیاری از صحنه های اکشن ساخته شده در سینمای ایران عدم حضور یک کارگردان اکشن یا مدیر بدلکاری آشنا به امور سینمایی به وضوح قابل رویت است.

لازم به ذکر می بینیم که نکته ای مهم و کاربردی را در زمینه ی بدلکاری سینما به خدمت شما ارائه نمایم:

واژه ی stunt که در ایران به عنوان بدلکاری از آن تعبیر و استفاده می شود کاملاً به جا و صحیح است اما واژه ی بدلکاری در فیلم        (stunt in the film) همان طور که از ترکیب واژه مشخص است، ترکیبی از نیروی انسانی متخصص و ابزار آلات تخصصی فیلم سازی و بدلکاری است.

متأسفانه بدلکاری در ایران تفاوتی با بدلکاری در فیلم ندارد.

اجرای یک نمایش زنده ی بدلکاری کاملا با بدلکاری در فیلم متفاوت است.

به طور مثال:

در طراحی یک صحنه ی تصادف که اتومبیل به هنرپیشه برخورد می کند، نیازی به اجرای واقعی تصادف در اکثر مواقع نیست؛و فقط با تغییر زاویه دوربین و استفاده از ابزار تخصصی بدلکاری و ترفندهای تصویری می توان آن را به صورت واقعی به بیننده القا کرد( که البته بسته به نوع فضای فیلم نامه و ساختار فیلم متفاوت است).

مثالی دیگر برای وضوح بیشتر مطلب عرضه می نمایم:

فرض کنید که در یک صحنه ی درگیری بین دو شخصیت اصلی داستان مجبور هستیم جهت حفظ تداوم فیلم، چهره ی بازیگر ها را نیز در کادر داشته باشیم. در اینجاست که جای خالی یک کارگردان اکشن( stunt Director)  دیده می شود تا علاوه بر تخصص در زمینه ی بدلکاری آشنا به ترفندهای تصویری و ابزار فیلم سازی باشد.( که در دنیا این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است)

در ادامه ی مثال قبل یک کارگردان اکشن می داند که؛ در صحنه ی ذکر شده نیازی نیست که از بازیگران بخواهیم واقعاً همدیگر را بزنند یا جهت طبیعی تر شدن درگیری مشت خود را سریع تر به سمت بازیگر دیگر پرتاب کنند چون از این دست کارها می توان با تغییر لنز و زاویه ی دوربین به راحتی انجام داد. اما، شاید نیاز باشد ، یکی از بازیگران حاضر در درگیری از پنجره به بیرون بی افتد و دوربین اورا تا لحظه ی برخورد به زمین همراهی کند اینجاست که علاوه بر نیاز به یک کارگردان بدلکاری، نیازمند ابزار تخصصی بدلکاری نیز می باشیم.

در صنعت سینمای روز دنیا به افراد متخصص که هم کارگردان بدلکاری هستند و هم تجهیزات مورد نیاز را تامین می کنند( به طور دقیق تر متخصص بدلکاری، که در یک صحنه ی اکشن یا بدلکاری بر طراحی ، اجرا، فیلم برداری، تدوین، صداگذاری و وسایل ایمنی و تخصصی بدلکاری) نظارت دارد ناظر بدلکاری (stunt cordinetor) گفته می شود.

بحث بسیار است و مجال کوتاه به همین مقدار بسنده می کنیم.

سیر تحولات پیش روی صنعت بدلکاری:

  • بدلکاری در سینما با فیلم های صامت آغاز شده که قابل توجه است بدانیم قدیمی ترین نوع بدلکاری ها را میتوان در فیلم هایی همچون سرقت بزرگ قطار (سال 1903 ساخته ادوین اسپرتر) و یا فیلم های ساخته شده توسط کی استون و گریفیث مشاهده کرد . جالب اینکه چارلی چاپلین نیز از فنون بدلکاری به شیوه ای فانتزی استفاده می کرده است.و امروزه که بدلکاری جزء جدانشدنی از سینما محسوب می شود تا آنجا که مؤلف فنی سینمای دنیا (هالیوود) جوایز ویژه ای برای بهترین های این عرصه تخصیص داده است . غریب به چندین دهه است که از تمام دنیا بدلکاران در این سازمان جهانی گرد هم می آیند و به تبادل افکار و ساخت ابزار آلات جهت افزایش کیفیت، ایمنی و زیبایی بصری هرچه بیشتر این صنعت می پردازند.

    امروزه بدلکاران را فقط انسان هایی خشن و سخت جان با هیکل نخراشیده نمی شناسند، بلکه بدلکاران امروز دنیای سینما همگام با صنعت سینما مدرن شده اند و تخصص خود را با علم روز و ابزار نوین مجهز نموده اند.

مدرسه بدلکاری برای چه کسی است؟

  • برای کسانی که در حال حاضر در صنعت بدلکاری فعال هستند، اما میخواهند حرفه ای تر کار کنند.
  • برای کسانی که آینده خود را به عنوان یک بازیگر اکشن می بینند.
  • برای کسانی که دوست دارند در شغلشان هیجان داشته باشند و تجربیات متفاوتی را درک کنند.
  • برای کسانی که به اکشن، بدلکاری در فیلم و ورزش حرفه ای علاقمنداند .

بطور مشخص افرادی تجربه کار اجرایی دارند، و یا حتی کسانی در ابتدای راه اند، اما هدفی مشخص برای ورود به این صنعت دارند، می توانند متخصص و کارشناسانی موفق در این صنعت باشند.